7.2.2017

Hyvinvointiyrittäjät kotisivujen rakentamista oppimassa

Kotisivulta avautuu asiakaspalvelumahdollisuuksiaKotisivut kuntoon

Valmennusta verkkonäkyvyyteen 


Toimivat kotisivut ja hyvä verkkonäkyvyys ovat pienyrittäjälle ehdoton edellytys kilpailussa menestymiseksi. Maaseutualueella toimivalle hyvinvointiyrittäjälle ne ovat niin ikään kilpailuvaltti, ja niiden avulla voi erottua edukseen kilpailijoista, hankkia uusia asiakkaita ja ylläpitää jo olemassaolevia asiakassuhteita. Hyvien kotisivujen avulla yrittäjä voi markkinoida palvelujaan niin, että asiakkaat löytävät hänet, kiinnostuvat tuotteista ja palveluista riippumatta siitä, millaisella laittteella potentiaalinen asiakas tietoa verkosta etsii.

Kotisivukoulutuksessa opitaan kotisivujen tekemistäMenestysreseptit-hanke järjesti tammikuun lopulla kotisivujen rakentamiseen ja kohentamiseen keskittyvän koulutuspäivän. Koulutuksessa kouluttaja Kirsi Mikkola Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:stä kävi käytännönläheisesti ja konkreettisesti läpi, miten hyvät verkkosivut rakennetaan. Päivän aikana opittiin, mitä yrittäjänä tulee huomioida niissä tapauksissa, jos rakentaa verkkosivut itse tai ostaa kyseisen palvelun muualta.

Ohjelmassa oli, miten erilaisilla julkaisujärjestelmillä voi saada sivujen ulkoasun ja käytettävyyden kuntoon. Heräteltiin myös ajatuksia sivuilla olevasta sisällöstä ja ennen kaikkea siitä, kenelle sivut on tähdätty - mitä sivuilla halutaan sanoa. Sisältö ja käytettävyys kulkevat käsi kädessä. Hyvistä sivuista ei kuitenkaan ole hyötyä, jos kukaan ei löydä niitä. Sen vuoksi näkyvyyteen hakukoneissa tulisi panostaa. Hakukoneoptimointi vaatii pientä opettelua, mutta kun alkuun pääsee, voi sen hyvin tehdä itse, ja sivujen näkyvyys paranee silmissä.

Verkkokauppa näppäimistölläPäivän aikana mietittiin myös ajanvarausjärjestelmien ja verkkokaupan kytkemistä kotisivuihin. Kotisivuilta asiakas voi varata sopivan ajan palveluun milloin vain, mikä helpottaa pienyrittäjänkin toimintaa - ei tarvitse olla itse puhelimen päässä vaan voi keskittyä asiakkaan palvelemiseen. Samoin verkkokaupassa voi asiakas asioida halutessaan vaikka keskellä yötä. Asiakaspalvelun toteuttamista verkossa käytiin myös läpi, muun muassa sosiaalisen median kanavien hyödyntämistä markkinoinnissa ja kotisivujen tukena. Päivästä jäi kovasti hyödyllistä sulateltavaa ja mietittävää. Sitten vain tuumasta toimeen - kotisivut entistä ehommaksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti